zaterdag 26 juli 2008

Rundumhausen in Hua Hin met Frank, Hetty, Lotte & Mirte en OORBELLEN voor Laureen!

Afgelopen maandag kregen we bezoek van Max, de hond van André en Silvie, die voor vakantie 2 en een halve week naar Nederland gingen. Super hond, labrador, 10 kilo zwaarder dan Nera en een gouden hart, doet geen vlieg kwaad en kan prima met Nera overweg. Daar Max wel een beetje een "haantje" is, hou ik 'm bij het uitlaten wel even aan de lijn, maar, als we de stukken met Thaise honden zijn gepasseerd waar Max zich graag zou laten gelden, gaat de lijn af en kan ie rond lopen in het brake gebied achter ons huis. Dinsdagmiddag kregen we een belletje dat Frank, Hetty, Lotte en Mirte in Hua Hin gearriveerd waren. Natuurlijk logeren ze bij ons; zondagavond vertrekken ze weer. Leuke gasten om te hebben. Natuurlijk zijn we dinsdagavond bij New Nop Nice gaan eten. Woensdag zijn Lotte en Mirte mee naar Somtawin school gegaan om te ervaren hoe anders het onderwijs hier is. En dat het anders is hebben ze zeker ervaren! Frank en ik zijn 's-middags ook even gaan kijken, want ik moest Elise rond half 2 op gaan halen, omdat ik mijn visum moest laten veranderen. Ik had een non-immigrant B(usiness) visum, maar omdat er nog geen bedrijfje is heb ik 'm om laten zetten naar een afhankelijkheidsvisum, afhankelijk van Elise haar werkvergunning. We hoeven nu, zeker tot ergens achter in januari 2009, het land niet meer uit. Wel moeten we elke 3 maanden stempels halen bij de immigratiepolitie in Hua Hin. 's-Avonds eerst Frans, Betty, Bas en Koen opgepikt, vrienden van Frank en Hetty (op hun naam uitgekozen??) uit Eindhoven, die toevallig vlak bij ons in het gebied tussen Eindhoven en Geldrop wonen. Weer uit gegeten, nu bij Bambam, althans dat was de bedoeling, want men was aan het verbouwen. Big Mama (met zo'n kont om op te toepen...) nam ons 3 deuren verder mee naar een restaurantje van familie en heeft in die keuken voor ons twaalven haar befaamde "hotpot" gekookt. Mooi toch, kan allemaal maar! Daarna nog even onze neus laten zien bij de TNT bar van Matthieu en Tip (en natuurlijk komt Matthieu uit... Eindhoven). Aoi, mijn inmiddels ex-leerlinge, was geslaagd, dus die moesten we even feliciteren! Donderdag waren Martijn en Laureen ziek... maar niet heus. Ze zijn lekker met Frank, Hetty, Frans, Betty en alle kids naar Samroyot gegaan, een natuurreservaat met grot en prachtig stukje natuur er omheen. Elise en ik zijn na schooltijd naar een ander huis gaan kijken, omdat we in het weekend van 6 op 7 september ons huis uit moeten; de eigenaren, die eigenlijk pas in juli 2009 zouden terugkomen, komen nu al terug. Jammer, maar helaas. We hebben nu een mooi huis en de deal die we hier gesloten hebben is geweldig, dus een stapje terug zullen we zeker moeten maken. Mocht echter het huis doorgaan waar we op bezoek zijn geweest, dan valt die pijn aardig mee... Foto's laten we wel zien als we de deal rond krijgen, maar het is weer een geweldig huis, bestaande uit twee gebouwen met zwembad, mooie badkamers, standaard internet en een zee aan bergruimte; erg knus ook allemaal. 's-Avonds weer met zijn twaalven gaan eten, nu in het Zweedse straatje. Dat ze daar verrukkulukke Penang Kai hebben, had ik geloof ik al een eerder gezegd... Daarna wilden er zich een paar laten masseren, een paar dames moesten nog wat inkopen op de markt doen en uiteindelijk troffen we elkaar weer in de TNT bar.

Vrijdag zijn Lotte en Mirte weer mee naar school gegaan en heb ik, nadat Frank en ik met 6-2, 6-4 van Frans en Koen hadden gewonnen met tennissen, wat voorbereidingen moeten treffen voor de borrelavond van de Nederlandse Vereniging (elke laatste vrijdag van de maand in restaurant de "3Girls" in Hua Hin). Laureen kreeg na school oorbellen!Eindelijk!! Laureen is maandag de 28e jarig en de hele bups mocht mee naar het gaatjes "schieten". Spannend en, het moet gezegd, ze staan prachtig! Voordat ik rond zessen naar de Nederlandse Vereniging ben gegaan, was er ook eerst nog een voetbalwedstrijd tegen de plaatselijk Vithalaya school. Verloren met 5 tegen 1... Elise, Martijn en Laureen zijn naar Alia en Dick gegaan (Reier, hij zit bij Laureen in de klas, was jarig) en Frank en Hetty zijn met hun kinderen bij Khun Oi (loopafstand) gaan eten. Rond 12 uur was het weer rustig in Baan Vrijken.
Zaterdag zijn Martijn en ik weer naar gitaarles gegaan (het verschil met Martijn wordt met de week groter, moet ik eerlijk bekennen. Hij begint de eerste liedjes al te oefenen, terwijl ik diverse accoorden nog steeds door elkaar haal...) en Laureen naar pianoles. Frank, Hetty, Frans en Betty (het blijft een tongbreker) zijn hun overnachtingen op Koh Toa gaan regelen en 's-middags zijn we met zijn tienen (Martijn en Laureen moesten studeren, hebben maandag tot woensdag proefwerkweek) een strandwandeling gaan maken van Kao Takiab naar Kao Tao, twee uurtjes een lekker stuk strand met mooie schelpen en op het eind een prachtig (nou ja, prachtig, in ieder geval autenthiek) vissersdorpje met een tempel die tegen de berg is aangebouwd. Daarna met de taxi terug. De prijs terug onderhandeld van 300 naar 250 baht, maar niemand had 50 baht op zak, dus kreeg de man uiteindelijk toch zijn 300 baht... Voor het avondeten had ik voor eerst in tijden weer een keer flinke koppijn. Elise is met de rest gaan eten bij LekLek. Daarna zijn ze nog over de markt gelopen. Ik ben mijn bed ingedoken, ben na 10 minuten in slaap gevallen en na 2 uurtjes was ik weer koppijnvrij... typisch, maar wel prettig.
Zondag wordt een drukke dag. Laureen haar verjaardag wordt gevierd met 5 vriendinnen. Als de ouders ze tusen 5 en 6 op komen halen blijft iedereen eten en een borreltje drinken, waarna we Frank, Hetty, Lotte en Mirte rond half tien naar de bus kunnen brengen voor het laatste deel van hun Thailand avontuur!