vrijdag 14 september 2007

Stapje voor stapje.... en meer?

(English added below) Vandaag, vrijdag 14 september, was het weer een dag waarin we het nodige beleefd hebben en toch ook weer wat (en mogelijk behoorlijk veel) vooruit gekomen zijn. Ik heb de kinderen naar school gebracht en sprak net voor de line-up nog even de directeur, die had gezien dat ik vorige week een keer Laureen van school had gehaald, omdat ze hoofdpijn had. Hij wilde weten hoe het er mee ging. Ik heb het verhaal afgestoken wat wij wilden en wat onze achtergronden waren en hij zei eigenlijk meteen: waarom komen jullie niet voor ons werken? Nou hadden we deze vraag in het verleden natuurlijk al aan het (sub)hoofd Jane van de Engelse opleiding gesteld en ook bij het aanmelden van de kinderen kwam het natuurlijk weer ter sprake, maar nee hoor, momenteel geen vacatures. Toen ik van school wegreed, heb ik Elise gehaald. We wilden een brommer (eigenlijk en motor, ong. 125cc) kopen. Tijdens onze rit, het zal half 10 geweest zijn, belde Jane, het hoofd van het "English program": ze wilde graag met Elise en afspraak. Nou waren we vlak bij school, dus zijn we er maar meteen voorbij gereden. Wat bleek was dat ze op zoek waren naar 2 onderbouw leerkrachten. Belangrijk was dat ze ervaring meebrachten. Nou, Elise haar verhaal klopte eigenlijk precies met wat ze wilden. Maandag gaat Elise kijken op school en ze zal in de loop van komende week wel een proefles moeten geven. Als dat goed gaat, heeft ze een baan! Eerste slag gewonnen! Eerste werkvergunning binnen! Plus de bijbehorende voordelen. Nadeel is dat het een full-time job betreft.... De inburgeringscursus gaat gewoon door. Deze ga ik in principe verder en voor het moment alleen opzetten. Scheelt ook nog eens behoorlijk in de opstartkosten voor het bedrijf. En de brommer? Die hebben we gekocht. Een Suzuki Step, 125cc. Precies genoeg ruimte voor Laureen (voorop), Martijn (achterop) en mijzelf (in het midden). Maar als je dacht dat dit vanzelf gaat (kopen, betalen, overschrijven, wegrijden) dan heb je het fout. Als buitenlander moet ik een papier aan de brommerverkoper overhandigen dat door de Immigratie Politie is gestempeld en door de eigenaar van ons huurhuis is ondertekend.... Nu was ik al 2 keer eerder naar de Immigratie Politie geweest, maar vandaag wisten ze me te vertellen dat ik, alvorens dat papier te krijgen, ik me toch eerst zal moeten registreren. Had ik eigenlijk al de eerste dag bij binnenkomst in Thailand moeten doen.... Natuurlijk was er niemand die me / ons dat verteld heeft: niet op de Thaise ambassade in Nederland, niet op het vliegveld in Bangkok, niet bij mijn eerdere bezoekjes aan de Immigratie Politie.... Ach, vergeten, zal ik maar zeggen. Oh ja, en natuurlijk kreeg ik wel 800 baht boete voor het te laat registreren. Ik moet nu 2 pagina's invullen, 1 zelf en 1 door de huurbaas, ik moet van elke beschreven pagina van mijn paspoort een kopie maken plus 2 pasfotoos van 4 bij 6 cm inleveren. Als dat goed is gekeurd, dan pas zal ik mijn papiertje voor de motor krijgen. Ik ben bang (niet echt, maar het gezegde wil het zo) dat "we ain't seen nothing yet" van de Thaise bureaucratie!

De foto's (die we ook nog voor Somtawin School nodig hebben) zijn inmiddels gemaakt, de huurbaas (-bazin) heeft getekend en ik kan maandag weer een tochtje naar de buitenwijken van Huahin beginnen, in de hoop dat het voldoende is.
Verder zijn we er eigenlijk uit dat we de tweede helft van oktober een paar dagen naar Kualalumpur in Maleisië gaan voor nieuwe visa voor Elise (en waarschijnlijk) de kinderen. Waarschijnlijk, omdat school zegt dat ze het land niet uit hoeven, maar de Immigratiepolitie dat ze (in ieder geval Martijn, omdat hij 14 is) wel het land uit moeten. We zien wel. Voor Eur 25 per persoon de nachttrein naar (en over) de grens, waarna er nog zo'n 350 km te gaan is. Mooie stad, Kualalumpur. Ik denk dat we er 2 of 3 nachten blijven. By incidence I talked to the Thai principal of Somtawin school, the international school Martijn and Laureen are attending. I mentioned the goals of our move (setting up an integration course for Thai people that want to emigrate to The Netherlands) and our backgrounds. Within one hour the vice-principal called my wife to ask if she was interested in working at Somtawin as a Kindergarten teacher (something she did untill the very moment we left Holland). Great news and the first step in getting our working permits, necessary to stay the longer period (2-3 years) we intend to stay! We also bought our first motor (Suzuki Step, 125cc) and we agreed on going to Kualalumpur, Malaysia the end of October, because visa need to be renewed.