maandag 24 maart 2008

Thuis, werk, vakantie / Home, work, holiday

English added below
Eind van afgelopen week kregen we een niet zo'n leuk bericht uit Nederland: mijn vader had een lichte herseninfarct gehad. Alhoewel, licht: het was meer zo dat het op een plaats was gebeurd die geen verlammingsverschijnselen veroorzaakte. Hij heeft een probleem met het rechter deel van zijn zichtsveld, aan beide ogen. Hij heeft hiervoor vrijdag bijna de hele dag in het ziekenhuis doorgebracht, waar ook mijn zus, Esther, voor een deel bij aanwezig was. Al met al hebben ze gezien waar het in de hersenen fout is gegaan, maar ze kunnen niet zeggen of (ueberhaupt) en (indien ja) wanneer het deel van het gezichtsveld dat verloren is gegaan weer zal herstellen. Ook al zijn er geen verlammingsverschijnselen, de gevolgen van dit herseninfarct zijn bijzonder lastig in het dagelijkse leven. In de eerste plaats mag hij de komende 6 maanden geen auto rijden, iets wat een fikse tegenvaller is. Het ontneemt mijn ouders hun mobiliteit en daar waren, en zijn, ze heel erg op gesteld. Daarnaast kan hij buitenshuis slecht lopen. Hij heeft de neiging steeds ergens tegen aan te lopen, omdat hij maar een deel van het totaalplaatje ziet. Dat maakt hem, logisch, onzeker. Mijn moeder zal hem buiten veel moeten gaan leiden, maar ook dat zullen ze moeten leren. Mijn vader (en misschien wel samen met mijn moeder) zal snel therapie krijgen om met de gevolgen om te leren gaan. Vervelend om dit van een afstand te moeten volgen, nog vervelender natuurlijk om het persoonlijk te moeten ondergaan.
De tweede week van maart is ook de nieuwsbrief van http://thailandreisgids.nl/ uitgekomen met mijn bijdrage. Klik deze regel om de nieuwsbrief te lezen. De afgelopen week ben ik in contact gekomen met een Nederlandse au-pair organisatie die op zoek is naar een vertegenwoordiging in Thailand. Beiden (de au-pair organisatie en ik) zagen we dat er met mijn verleden en de inburgeringscursussen die ik geef een mooie link bestaat om het te combineren. We hebben zo'n drie kwartier met elkaar gesproken over de telefoon en waren van twee kanten enthousiast. Ik wacht momenteel op een pakket informatie die ze mij doorsturen om al hun procedures een keer door te kunnen nemen, waarna ik in april / mei in ieder geval bij hun op bezoek zal gaan. Verder zijn we de afgelopen weken begonnen met ex-straatgenoten van ons te mailen, met Stephan en Yvonne. Zij zeiden, toen we nog in Nederland waren, dat Thailand ook een flinke aantrekkingskracht op hun uitoefende, en zij willen komende zomer ook voor een maand deze kant uit komen. Huis huren en kijken hoe hen dat bevalt. Zij hebben inmiddels al een paar huizen via diverse websites geselecteerd en ik zal de komende tijd checken in hoeverre deze huizen ook echt de moeite waard zijn. Veel van de 300 parken die Hua Hin kent liggen een behoorlijk eind van de stad en de zee af en het is vaak, tenzij je goed vervoer hebt, een crime om er te komen. Leuk om te doen. We kennen Stephan en Yvonne al uit Eindhoven en zij steeds onze weblog in de gaten gehouden. Het aardige is dat zij inmiddels nummer 4 zijn die via onze weblog met ons aan het praten zijn geslagen over het wel en wee van het wonen in deze plaats!
We received sad news from Holland: my father had a small stroke the end of last week. Small is not really the rijght word to use, but he is lucky that it did not paralize any part of his body. What he is suffering from, is a problem with the right side of his visual system. He does not see anything what is at his right side. The doctors now forbid him to use his car for at least 6 months. Furthermore he needs guidance when he goes outside the house. In case there is no guidance, he will bump into anything that he will come across. The newsletter from the Dutch organisation provides a lot of information about Thailand, was sent out. Click here to read it (in Dutch). I got in contact with a Dutch au-pair organisation that is looking for a representation in Thailand. Could be a good opportunity. We also got in contact with a family we already know from our live in Eindhoven. They lived in our street and are really curious how it is to live here. They want to come over this summer and see how the real live is like here!