donderdag 8 januari 2009

Chiang Mai

Rond half negen maandagochtend zou het busje vertrekken. Natuurlijk werd het ietsje later, maar in de Thaise cultuur komt het niet op een kwartiertje meer of minder. De middag ervoor hadden we Anja (collega van Elise) en Christ met hun 3 kinderen (schoolgenoten van Martijn en Laureen) gebeld of ze zin hadden om mee op trektocht te gaan. In totaal gingen we dus met z'n 13-en achter op de bankjes achter op de pickup. Opa en oma, die de middag ervoor samen met Elise al een relaxte vliegreis hadden gemaakt, vertrokken ook om half negen, maar voor hun eigen dagtocht. Eerst werd de Maeram Ethno Ecoagricultural Livelihood Conservation Group bezocht, een prachtig aangelegd resort met een vijftal verschillende stammen die zich (toch wel een beetje, beetje veel) als aapjes lieten bekijken. Maar, moet gezegd, mooie omgeving, prachtig aangelegd. Daarna 20 minuten orchideeën- en vlindertuin; was wat minder. Even boodschappen doen voor het avondeten en nog een lunch en een klein ritje op de olifant voordat we de bergen in gingen. Nou, dat hebben we geweten. De wandeltocht was fors, deze middag werd er veel, heul veul geklommen. Rond zessen, tegen het vallen van de avond, kwamen we, nu ruim 2 en een half uur stijgen, aan in het Lahu dorpje op 1110 meterhoogte. Veel jungle gezien, alleen paadjes waar je net of nauwelijks alleen overheen kon. Er stonden in het dorpje denk ik een veertigtal huizen, waarvan er twee of drie voor gasten waren ingericht; mooie, grote ruimtes met, in ons geval, 7 tweepersoons matrasjes met muskietennet erboven. Prima verzorgd; bamboe hut met redelijke (slaap)luxe. Afzien mag, maar wel een beetje op z'n Westers natuurlijk. Na een (letterlijk) koude douche, werd het avondeten opgediend; massaman (aardappelgerecht) en iets pad thai-erigs (mie met groenten). Zeer smaakvol. Daarna hebben we nog tot 10 uur bij kaarslicht met beide jonge gidsen gezongen en spelletjes met kaarten en lucifers op de achterkant van een kartonnen biertray gedaan; erg eenvoudig maar ook erg vermakelijk. Natuurlijk heb ik mij weer overgegeven aan een overheerlijke Thaise massage door een even overheerlijk Thaise schone... Toen we daarna naar bed gingen was het snel rustig. 's-Nachts was het niet al te koud en de meesten hadden behoorlijk geslapen na een vermoeiende dag. De volgende ochtend werd het rond 7 uur langzaamaan weer wat levendig. Nadat we ontbeten hadden met toast, aardbeienjam en een gekookt eitje gingen we om kwart over 8 weer op pad. Vanochtend zouden we alleen dalen. En dat klopte wel. We daalden in anderhalf uur wandelen een 200-tal meter, wat inhield dat er op sommige stukken tot 60 à 70% gedaald werd over natuurlijke trapjes en kunstmatig en kunstig aangelegde houten trappetjes. Uiteindelijk kwamen we bij een waterval waar we een half uur konden rusten. Daarna redelijk vlak verder door de jungle, rivier volgen, tot we rond het middaguur aankwamen bij de plek waar we zouden gaan wildwater raften. Eerst even lunchen en toen met 3 gezinnen 3 verschillende boten in. Alhoewel het water er hier en daar behoorlijk woest uit zag ging alles van een leien dakje. Onze "chauffeur" was goed gemutst waardoor we met ons vieren een gezellig tochtje maakten. Na deze tocht mochten we overstappen op twee bamboe rafts, die sowieso al een centimeter of 10 tot 20 onder water lagen zodra er een aantal mensen op zaten. Het was uiteindelijk de bedoeling (en gelukt) dat iedereen zeikesnat aankwam op de eindbestemming. Vanuit hier nog een dik uur naar ons hotel rijden om keurig op tijd voor het avondeten weer schoongewassen aan te kunnen treden. Deze avond, na twee daagjes afzien, een lekkere pizza bij de Pizza Hut gehaald en daarna Hilde en Pim opgezocht die inmiddels ook in Awana House waren aangekomen. De volgende ochtend, woensdag, zijn we verschillende wegen gegaan. Opa, oma, Esther en de kinderen gingen naar Tiger Kingdom om samen met een tijger op de foto te kunnen. Frank had een brommer gehuurd om plaatselijk natuurschoon te bekijken en Elise en ik gingen naar Hang Dong om de plaatselijke meubelboulevard te gaan bekijken voor als we meubels mee naar Nederland willen nemen. Daar de taxichauffeur het af liet weten (liet ons door, zo hij zei, een ongelukje met een fiets, iets meer dan een uur wachten), hebben we de twintig kilometer ook maar op de brommer afgelegd. We hadden er ietsje meer van verwacht, maar zijn toch een ervaring rijker. We hebben niets gekocht, wel wat leuke dingen gezien en zullen er eens over denken of we hier de komende maanden nog een weekendje terug zullen gaan. 's-Middags om 4 uur was het weer verzamelen geblazen bij het hotel, zodat we rond 5 uur de terugtocht konden beginnen van Chiang Mai naar Hua Hin. Dit keer gingen we met de bus; een VIP bus, met stoelen die behoorlijk horizontaal konden worden gezet, die om kwart over zes vertrok uit Chiang Mai en ons uiteindelijk na een redelijke nacht (alleen verstoord door een zwaar ronkende monnik achter ons in de bus...) om half 7 's-ochtends in Hua Hin, op de stoep van Condochain afzette. Een zeer geslaagde uitstap naar Chiang Mai!