maandag 20 april 2009

Bangkok (TH) - Guangzhou (CN)

Eindelijk was het dan zo ver. Maandagmiddag, net voor 1 uur, kwam Nook, de taxichauffeur voorrijden. De eerste keer dat we hem "gebruikten". Prachtige nieuwe Toyota minivan, helemaal leer van binnen, helemaal top dus. Het was weer rustig op de weg en met zo'n 110 km per uur waren we ruim 2,5 uur later op het vliegveld. Daar stonden Rob, Nok, Robin en Wan (een nichtje van Nok) ons op te wachten om ons uit te zwaaien. Even nog wat gedronken en rond 5 uur gingen we de douane door. Alles verliep (en loopt nog steeds) op rolletjes. We hadden een Airbus van AirAsia. Alles beetje krapjes (2 rijen van elk 3 stoelen), maar op zich was voor deze reis van ruim 2,5 uur alles goed voor elkaar. We werden bij binnenkomst al meteen getrakteerd op een verfrissende airconditioner-gesproei, iets wat we in Thailand al een paar keer op terrasjes hadden gezien. Voor 90 baht (2 euro) konden we ons avondeten kopen, voor 40 baht een glaasje drinken. Geen luxe, maar voldoende. Rond kwart over 10 (we "verliezen" hier een extra uur) kwamen we aan op Guangzhou. Vliegveld is niets bijzonders, taxi van het hotel stond klaar. Het weer was lekker, wel stuk minder warm (gelukkig) dan in Thailand. Ruim 40 km rijden. Mooie, brede wegen. Voor zover in het donker te beoordelen zag alles er netjes uit. In het half uurtje dat we in de auto hebben gezeten hebben we alleen stad gezien; veel laagbouw in het begin met in het centrum toch de nodige wolkekrabber(tje)s. Inchecken in het hotel, kwaliteit Engels van personeel haalde geen voldoende, maar we zijn wel wat gewend in Thailand natuurlijk. Nu snel naar bed, want morgen om half 9 gaan we ontbijten alvorens op jacht te gaan naar onze (als het ff kan trein-)tickets voor woensdag naar Beijing (Peking).